Dag-13 Trento - Lazise

16 mei 2018 - Lazise, Italië

Guten Morgen, Guten Morgen, guten Morgen Sonnenschein

Als je je dekbed niet goed openvouwt, dan krijg je s’nachts koude voeten, ook een balpen moet je niet vergeten op te ruimen, die prikt af en toe in je rug.
Om 08:00 uur een echt Italiaans ontbijt gehad, geen kaas en vlees, maar wel veel zoetigheid, niks voor Wil. Eerst voor vertrek nog eens de ketting ingesmeerd en om 09:05 vertrekken we in Trento richting Rovereto.

Opvallend vandaag zijn de vele pseudo-Giro renners op hun dure fietsen, maar geld om een fatsoenlijke goed hoorbare bel te kopen, dat kan er blijkbaar niet meer vanaf, zeer irritant dat roepen/schreeuwen als ze voorbij willen. Overal langs de route staan tientallen vlierbessenstruiken, nu in volle bloei.

Wil, die normaal nogal veel spraakwater heeft, is vandaag sprakeloos door de ongekende mooie panorama’s, hij komt ogen te kort om alles te kunnen waarnemen, en overrijdt plotsklaps op het fietspad een in de zon badende lange slang ( > 50 cm), die zal straks wel rugpijn hebben, maar de slang heeft het wel overleefd, gelukkig.

In Rovereto zien we de eerste olijfbomen op onze fietstocht. We kopen bij een supermarkt 2 belegde halve stokbroden en fietsen verder, af en toe via ook vandaag weer, een omleiding. In Avio worden deze broden verorbert, terwijl we zitten te eten dendert regelmatig een personen/goederentrein langs aan de overkant van de Etsch. Op de goederentrein staan vrachtwagens, maar goed ook, want op de autoweg rijden er al erg veel vrachtwagens, goed dat sommige opleggers met de trein vervoerd worden.

We zijn continue omringd door hoge , soms zeer steile bergen, zeer mooi om er tussen te rijden en nog steeds is de Etsch onze trouwe begeleider.

De tientallen wijnvelden die we zien worden rijkelijk bespoten vandaag, we moeten regelmatig ons gezicht afdekken en de adem inhouden, BAYER en MONSANTO doen hier goede zaken,

Als we de Via Claudia Augusta, richting Verona, verlaten om richting het Lago del Garde te fietsen, worden we verrast door enkele stevige bulten (>10%), die beklommen moeten worden, we stijgen weer van 100 naar 265 meter hoogte. Het is tijd voor koffie en een klein gebakje, als toetje nemen we een echt lekker Italiaans ijsje erna.
Na enige pittoreske dorpjes naderen we het Gardameer en in Bardolino fietsen we even over de boulevard om 16:45 uur. Het is er gezellig druk. Op zoek naar een slaapadres komen we uiteindelijk om 18:00 uur uit in Lazise.

De hele dag hebben we onder een stralende zon gefietst en 100 Km afgelegd

Na het douchen en eten, maken we nog een wandeling naar de boulevard in Lazise, wat een mooi stadje, de terrasjes zitten redelijk vol al zo vroeg in het seizoen.

buonanotte

1. Carool:
    16 mei 2018
    Ich vinj det ge al aardig opsjeetj, al in det sjoean aod stedje, Lazise, dus nog 5/6 daag? Ge zeetj kanjers.
  2. Ria Timmermans:
    16 mei 2018
    Nou, knap!! Gaat hartstikke goed!! Prachtige foto's weer!! Niet alleen afzien dus, jullie genieten er ook van, zo hoort het mannen 👍👍 Voor morgen alvast weer veel succes, een goede start met i dolci dan kunnen jullie er weer fris en fruitig tegenaan!!
    Buonanotte
  3. Willy en Marianne vd Borgh:
    17 mei 2018
    Wat een prachtige foto's en gelukkig hebben jullie weer mooi weer jullie doen het goed ondanks de steile bergen zet hem op klasse
  4. Betsy & Jo Housmans:
    17 mei 2018
    Die zoeagenaamdje fietserenners zònger fietsebel höbse hie auch. En die sjriève hie auch hièl iritant. Mer bie Italjane klinktj det nág iritanter, det gluive weer drek. Aeve dachte w'r detter ööveral langs de waeg ontoesiaste fens van uch stònge, mer det woore jaomer genòg gewuèn vlaerbessestruuk. Die fens hawwe w'r uch van herte geguntj. Mèr mesjien kömtj det nog waal es g'r get korter bie de paus kòmtj. Jo haetj ein serieus gesprek gatj mit Mrieke vanne kepèl van Sjaelberg ööver det bièstig waer dao in Italieje en hae begintj zoeawaar noe tóch ein bietje in hör te gluive. Twiè kaesse en ein good gesprek doon (soms) wònjere! G'r hadj teminste good waer vandaag laeze w'r. Det duidj òs deug. Jo haw al eine bigk smail 😊 op zien gezich wie d'r de kepèl oet koom. Auch wille w'r uch noch ein hièl groeat komplement make vöör al die sjoean fotoos en euch geweljige besjrieving van eeder fietstoch diet g'r maaktj !!! "Hautnah" zulle w'r mèr zegke (Sorrie, dao wis ich zoea gaw geine waord vöör in öt plat). Soms höbbe w'r öt geveul det weer d'r bie zeen, manne. Geweldig.
  5. M canton:
    17 mei 2018
    bert nu heb je toch vakantie genoeg gehad
  6. Claudia Zeegers:
    Jullie gaan goed!
    Het is daar prachtig,ieder dorpje aan het Gardameer heeft zijn charmes.Misschien komen jullie ook door Pescheira en fietsen jullie langs de Altomincio.Zet hem op,jullie zijn al heel ver!
  7. Marielle Meuwissen:
    Hoi Wil en Bert,
    Het is ontzettend leuk om iedere dag jullie verslagen te lezen en de mooie foto's te bekijken. Zo kunnen we ook een beetje mee genieten van al het moois dat jullie onderweg zien. Inmiddels hebben jullie al heel wat km afgelegd. Super prestatie! Heel veel succes en plezier nog. Groetjes Helmut en Mariëlle
  8. Nanda:
    17 mei 2018
    Ziet er prachtig uit allemaal. Mooi dat steeds wisselend landschap. Knap hoe ver jullie al zijn!
  9. Razija:
    Wat mooi! Succes mannen 😘
  10. Mia Driessen:
    17 mei 2018
    Buongiorno, Jullie hebben weer een prachtige rit gehad.. en ik heb weer genoten van de foto's en jullie verslag. Erg mooi!! We vallen ondertussen in herhaling met de reacties , maar het IS ook gewoon geweldig wat jullie doen!! En het IS ook zo mooi, de plaatsen die jullie allemaal laten zien.. Wat ik mis is.... Worden de kuitjes ook wel eens gemasseerd?? ha ha.. Grapje!! Maar allee.. Buon viaggio verder..
  11. Chantal, Guido, Jochem en Marit:
    17 mei 2018
    Ik kijk iedere dag vol verwachting uit naar jullie reisverslag en de mooie foto's erbij. Het is net of we ook een beetje mee mogen fietsen met jullie. Mooi die verandering van landschappen te zien, de foto's van de bergen zijn geweldig. Zet hem op de komende dagen en geniet van de mooie natuur waar jullie door heen fietsen.
  12. Miriam faber:
    17 mei 2018
    Wat een mooie foto's weer. Jullie zien mooie natuur. Schitterend.
  13. Ton Jans:
    17 mei 2018
    De omgeving wordt steeds mooier . Ga zo door zou ik zeggen.
  14. Ton en Riet Kersten:
    17 mei 2018
    Ut blif geweldig uch te volge bedank veur die sjoon verhaole en de prachtige foto,s en trek uch mer niks aan van die kleine italiaanse laeve maekers succes.
  15. Hella:
    17 mei 2018
    Jullie zijn al over de helft. Het wordt steeds mooier daar waar jullie fietsen. Nog een dikke week en het zit erop. Dat wordt afkicken. Maar voorlopig nog even fietsen door het mooie Italïe. xxxxx
  16. Rinie:
    17 mei 2018
    Toppie waat gaontj geer good, en waat ein sjoan omgaeving Prachtig!!!
    Danke veur de verhoale en veur de sjitterendje foto`s... GEWELDIG!!!
    Waat geuf `t toch prachtige plekskes op de wereld, geneet dervan jonges..
    Hieël väöl succes nog
  17. Bert Stijnen:
    Dag Bert en Wil,
    Petje af en diepe buiging voor jullie prestatie! Roelie en ik hadden gehoopt jullie in Umbrie aan te moedigen maar gaat net niet lukken! We zitten bij Nardi en vertrekken zaterdag naar huis. Jammer maar we wensen jullie nog een fijne en zonnige tocht naar Rome. Het weer was hier bar en boos veel regen en koud. Wordt beter zeggen ze. Nog een tip de wegen naar het zuiden worden steeds slechter. Groetjes en geniet want het blijft prachtig hier.
  18. Yvonne Kox:
    17 mei 2018
    Mooie en best wel zware tocht hebben jullie weer gemaakt. Maar wat is het er prachtig. Super wat jullie doen.
  19. Claudia Theunissen:
    17 mei 2018
    Geweldig! En herkenbare plekjes. Ik ben als kind meerdere jaren achtereen met mijn ouders naar Lazise op vakantie geweest! Dus ik herken de mooie plaatjes die jullie hebben gemaakt😍 Vele mooie herinneringen aan.... geniet!
  20. Martien snellen:
    17 mei 2018
    Mit Truus en Lilian gekalt,uever det geer zon onnoemelijke bikkels zeent.Truus zoot aan eine pils en elek.sigret bij Brandpunt vreuger.