Dag-14 Lazise - Poviglio

17 mei 2018 - Poviglio, Italië

Buongiorno,

Vanmorgen konden we pas om 08:20ontbijten, omdat de broodjes te laat afgeleverd werden. Om 09:05 op de fiets gesprongen en nog effe wat inkopen gedaan voor onderweg bij de plaatselijke LIDL.
Even voorbij Lazise een poging gedaan om bij het Lago del Garda te komen, maar we worden tegengehouden door 2 charmante jonge dames, die uitleggen dat we op prive terrein rijden. Daardoor moeten we fietsen op een drukke weg richting Pescheira del Garda. Een 2e poging om aan het meer te komen mislukt eveneens, dus maar weer de drukke weg opgezocht. In Pescheira del Garda, druk druk druk, er hangt een vieze lucht van uitlaatgassen, dus we verlaten de stad zo snel mogelijk.
Het is in deze omgeving niet makkelijk om de route die je thuis hebt uitgestippelt en die ingelezen is naar onze GPS, te volgen, het is effe zoeken en uiteindelijk vinden we een rustige mooie weg langs de “ flume Mincio”, waar we met een ouder Duits echtpaar uit Bremen in gesprek raken, ze krijgen van Wil de 1e les in vogelgeluiden herkennen, natuurlijk komen de nachtegaal en de wielewaal weer ter sprake.
Na enkele km-ers maken we een pitsstop bij een oude molen, Chiosco dei Mulini, we nemen een kopje koffie en zijn verbaasd over de lage prijs. We vinden een mooi fietspad richting Mantova.
Om 13:15 stoppen we vlak voor Montova, bij wat vroeger een klooster was, nu een overnachtingsadres, Agroturismo Corte San Girolamo. Tegenover de oude watermolen lunchen we, een toplokatie. Na de lunch zien we tijdens het fietsen diverse witte reigers in het water staan, zoekend naar een visje.
In Italie zijn sommige fietspaden, zeer slecht en stoppen abrupt, erger nog ze zijn er niet, dus dan moet je je een weg zoeken tussen het drukke autoverkeer, dat al toeterend je voorbij raced, niet leuk in elk geval.
Na Montova fietsen we richting Virgilio, waar we na enkele km-ers bij Borgoforte de Po oversteken. Gezien het drukke vrachtverkeer besluiten we om voor onze veiligheid te kiezen en gebruik te maken van een zeer smal voetpad, parallel aan de rijweg, nou dat hebben we geweten, het pad zit vol met gaten, de accasia struiken hangen her en der over het pad, Bert heeft plotseling een Tattoo op zijn rechterarm, maar gelukkig we zijn over de Po heen. Weer fietsend op de rijweg krijgen we algauw weer een toeterconcert.
Al fietsend door een troosteloze Po-vlakte komen we langs Luzzara bij Guastalla. Hier wordt ons de weg gewezen door een oudere italiaan, jammer dat we het Italiaans niet meester zijn, hij blijft maar praten en fietst een eind met ons mee. We gaan op verzoek van Wil, op weg naar Brescello. De plaats waar ooit de opnames gemaakt zijn van Don Camillo en Peppone. In Brescello maken we enkele foto’s. Misschien komt er ooit een release 2.0 van deze serie, met in de hoofdrol Wil als Peppone, gezien zijn communistische achtergrond en Bert als Don Camillo, in het heel verre verleden de abdij Lilbosch platgelopen.
Na het nuttigen van een echt Italiaans ijsje gaan we snel naar ons overnachtingsadres in Poviglio, Casa Notta, waar we om 18:00 arriveren, na 120 Km fietsen. Totaal na 14 dagen fietsen, 1520 Km afgelegd.
Welterusten en tot morgen.
Doneren kan nog altijd op.l

Zie link bovenin.

1. Paul schmitz:
    18 mei 2018
    Dat jullie na zolang fietsen nog zo’n mooi verhaal kunnen schrijven knap hoor
    Goed reis verder Don camillo en peppone
  2. Conny Bogie:
    18 mei 2018
    Knap dat jullie nog 120 km gefietst hebben over zulke slechte wegen! Ik bewonder jullie doorzettingsvermogen. Veel succes en plezier voor morgen!
  3. Ger en Elies:
    Leuke foto met Don Camilo, rustige en toeterloze tocht vandaag. 🌞🌞
  4. Han en Lilian:
    18 mei 2018
    Voor vandaag wens ik jullie een rustige fietstocht zonder al teveel toeterende auto's.
    Succes
  5. Ton Jans:
    18 mei 2018
    Bert die rol (Don Camillo) is je op het lijf geschreven.
    Veel succes nog.
  6. M canton:
    18 mei 2018
    gelukkig hebben jullie een goede beschermengel
  7. Jan-karien van der borgh:
    18 mei 2018
    geweldig, wij zijn trots op jullie. !!!!!
  8. Mia Driessen:
    18 mei 2018
    Wil.. Had jij geluk.. Weer lekker kaas en vlees bij je ontbijt. Het ziet er allemaal lekker uit.. Weer kracht opdoen om zo'n lastige rit weer de baas te kunnen. Maar alles verloopt gelukkig goed en jullie hebben weer een geweldige dag achter de rug. Zonder grote kleerscheuren halen jullie weer de eind locatie. De gelukspoppetjes doen het werk waarvoor ze bedoelt zijn.. Hopelijk worden ze net als jullie niet moe en begeleiden ze jullie veilig tot in Rome. Bueno giornata!!
  9. Jo Theunissen:
    18 mei 2018
    Knappe prestatie van jullie beiden.
  10. Ton en Riet Kersten:
    18 mei 2018
    De dinge die geer in gecalculeert hub komme meestal neet oet mer dat maakt oug uch avontuur zo sjoon chapeau veer geniete mit en wil mit zien vogel geluitjes dat kent hae waal super
  11. Annelies en Sjef Peetets:
    18 mei 2018
    Knappe prestatie zeker met de Italiaanse toeterende automobilist in je nek, ben bang dat dit wel eens zou kunnen blijven totdat jullie in Rome zijn
    Succes verder met de komende km, hoeveel zijn het er nog, jullie hebben in een korte tijd zeker er al veel afgelegd, petje af
  12. Miep van der Borgh:
    18 mei 2018
    Wat een mooi verhaal weer en dat lekker eten hebben jullie ook wel nodig om weer te presteren vandaag. Jammer van het drukke verkeer en geen fietspad. En de ongezonde lucht krijgen jullie gratis. Hopelijk weer een fijne rit vandaag.
  13. Miriam faber:
    18 mei 2018
    Knap weer van jullie. Weer mooie foto's en verhalen.
  14. Tjeu Wetzels.:
    18 mei 2018
    Geweldig die mooie verhalen, geniet van de omgeving en veel succes.
  15. Betsy & Jo Housmans:
    18 mei 2018
    G'r kèntj netuurlek neet alles höbbe.... Höbtj g'r ènjelek redelijkgood fietswaer, zeen die verrèkdje Iteljaanse strada weer neet om mao hoes te sjrieve. Mer geer zeentj neet vöör ein gaat (en zelfs neet vöör eine houp gater) te vange en drejtj euch henj d'r neet vöór òm òm aevegood nag 120 kielemaeter bie euch palmares bie te sjrieve. Petsjke aaf! Zoewe die toeterendje Iteljane mesjiens dènke det geer zeentj aafgedwaaldj vanne Giro?
    W'r haope det geer vandaag (weer zeen get aanne late kantj mit oos reaksie) baeter en röstiger waeg of mesjiens waal ein verdwaaldj fietsepaad höbtj weite te vènje. Det huère w'r den dalek mesjien waal van uch. Ein groeat komplement vöör de geweldig genuanseerdje en oetgebrèdje roetebesjrievinge.
  16. Ria Timmermans:
    22 mei 2018
    Jullie maken wat mee daar in Italië maar zien ook hele mooie plaatsen, sommige zijn ook bij mij bekend!! Leuk Bert, jouw herinneringen over een ver verleden bij abdij Lilbosch, dat heeft Janny me vaker verteld; zie hem nog op de fiets naar Lilbosch rijden, die zangknaap zegt Janny dan haha, leuk!!