Dag-19 Asciano - Orvieto

22 mei 2018 - Orvieto, Italië

Buona Serra,

Om 08:15 vertrekken we uit Asciano richting Sinalunga, na een pittig klimmetje al op de vroege morgen. We fietsen daarna richting Arezzo, een stad op een berg, gelukkig wij slaan rechts af naar een fietspad, "Sentiero della Bonifica”, dat langs een dichtgegroeid kanaal loopt richting Chiusu. Lengte 25 km, grindweg  en nog eens grindweg, een beetje moeilijk te berijden, maar wel gelukkig autovrij. Als we voorbij fietsen vliegen her en der diverse reigers op. Vlak in de buurt denderen de HSL-treinen ons in 10 min takt voorbij, wat een herrie. Om 11 uur, na 37 km fietsen even pauze bij een watertappunt, om 11:30 stoppen we dicht bij een meer langs de route voor onze lunch. Een dik half uur later worden we plotsklaps overvallen door een fikse hoosbui, de grindweg heeft meer weg van een modderpoel, het is effe lastig fietsen met een volbepakte fiets, ook kunnen we in dit natuurgebied nergens schuilen. Na een half uur is de bui voorbij, de zon begint weer te schijnen, maar het water staan ons in de schoenen, de sokken worden uitgetrokken en we gaan weer verder, het zonnetje blijft schijnen. Het is inmiddels 13:00 uur en we naderen Chiusu. Ook na Chiusu blijft ‘t fietsen over grindwegen, hè gelukkig om 14:00 ( na 70 km) zien we een cafe, bestellen 2 latte machiatto, waarvan er 1 door Bert op de taek omver wordt gestoten, jammer dan, dat wordt een nieuwe bestellen. Na 50 km over grindwegen beginnen we, na 80 km om 15:00 uur aan een fikse kilometerslange beklimming ( van 230 naar 545 m). Hierna volgt een razensnelle steile afdaling naar Orvieto. Als kers op de taart mogen we in Orvieto nog even klimmen van 110 m naar 225 m. Om 18:00 uur arriveren we bij B&B “Atmosfera d’Arte” in Orvieto, een zeer groot, knus ingericht en gezellig appartement. Na het douchen, snel de stad in om te verkennen en te eten. Wat een gezelige stad, mooie straten en overal terrasjes, het is kleinschalig en er zijn vele leuke winkeltjes. Voor ons overtreft dit het massatoerisme in Florence.
Tot onze verbazing gaat om 21:15 de voordeur van ons appartement open, en wandelt een echtpaar uit Australie naar binnen. Ze wonen ook in de B&B, wij wisten van niks, ze geven ons een hand en stellen zich voor. We babbelen met ze over onze aktie, de fietstocht naar Rome, Amsterdam en Australie, echt leuk hen te ontmoeten.
Morgen weer enkele fikse beklimmingen ( top ligt op 700 m), maar de afstand is wel maar 70 km.

Buona Notte

1. Han en Lilian:
    23 mei 2018
    Nou jullie hebben weer veel mee gemaakt.Wel een beetje griezelig die snelle afdalingen,maar zo te zien gaat het jullie goed af.
    Voor vandaag een fijne rit en hopelijk mooi weer.
  2. Jan-karien van der borgh:
    veel succes vandaag !!!!
  3. Mia Driessen:
    23 mei 2018
    Goeie morgen Wil en Bert ,, Nog gauw even voor ik moet gaan werken jullie verhaal gelezen. Weer een mooie maar vermoeiende dag geweest voor jullie. Kiezels, nattigheid... Maar de eindbestemming Orvieto maakt alles weer goed. Wat een mooi plaatsje is dat.
    En leuk dat jullie spontaan met zo veel verschillende mensen contact krijgen en er belangstelling is voor jullie fietstocht. Nog even doortrappen en jullie halen de eindbestemming. Wéér een heel mooie dag gewenst. Bella giornata e buon viaggio.
  4. M canton:
    23 mei 2018
    nou jullie hebben regen gehad wij zijn hier ook verzopen hopelijk hebben jullie vandaag fijn fietsweer gr uit sittard
  5. Nicole Sprenger:
    23 mei 2018
    Orvieto is zo mooi. De kathedraal het aller mooist. Geniet van al het moois van Italie. Goeie reis verder.
  6. Paul en Ellen:
    23 mei 2018
    Ha Wil en Bert , even tijd om jullie verhalen te lezen. Tjonge jonge wat een ervaring die jullie opdoen aan deze reis, je maakt vanalles mee zo te lezen. Veel succes nog op de route en leuk om jullie verhaal zo te volgen. Groetjes Paul en Ellen
  7. Ton en Riet Kersten:
    23 mei 2018
    Sjieke foto,s jonges alein jaomer van die natuurlikke hindernisse hie woor ut oug bar en boos,succes veur de kommende daag chiao
  8. Huub en Annie Dassen:
    23 mei 2018
    Weer mogen genieten van jullie verhaal. Wat een tocht. Respect voor jullie. Goede fietsreis nog verder.
  9. Annelies en Sjef Peetets:
    23 mei 2018
    Dat was dus afzien vandaag, meer als andere dagen? Knap wat jullie dien, nog even en dan is daar Rome en wie weet een audiëntie bij de Paus
    Succes verder, qua regen krijgen wij momenteel ook meer als voldoende van Onze Lieve Heer
  10. Miep van der Borgh:
    Bert en Wil Diep respect voor jullie.Weer een mooi verhaal
  11. Mia en Pierre Leenen:
    23 mei 2018
    Hoi Wil en Bert, wat een uitdagende fietsdag in dit onontgonnen gebied met ook nog een fikse hoosbui. Nogmaals RESPECT voor jullie. Leuk om te lezen dat Orvieto een mooi rustpunt is. Veilige dag gewenst en verder veel fietsplezier. Het eindpunt komt in zicht. Grx
  12. Ton en Riet Kersten:
    Siamo orgogliosi di voi.
    Groetjes .
  13. Hella:
    23 mei 2018
    Nog 1,5 dag op de fiets en dan kunnen jullie in Rome rondlopen. En met jullie zonen! Hoe leuk is dat?
  14. Tjeu Wetzels.:
    23 mei 2018
    Mooie foto,s, vooral van die steegjes. Veel succes vandaag en hopelijk een geheel droge dag. Succes
  15. John Louwarts:
    Will Bert

Topprestatie en mooie tocht zo te lezen.
    Ga zo door en jullie zullen Rome bereiken!

Groet vanuit het warme en natte Brach!

Team FYSIO plus
  16. Herman &José:
    23 mei 2018
    Beste John Louwarts. Moeten die mannen soms direct na aankomst een uitgebreide fysio behandeling krijgen. Ik zou me maar naar Rome spoeden als ik jou was. Dat hebben ze verdient, toch?
  17. Yvonne Kox:
    23 mei 2018
    Weer een geweldige omgeving maar best wel zwaar zo te horen. Jullie zijn er bijna. Succes morgen.
  18. Betsy & Jo Housmans:
    23 mei 2018
    Waat ein fietstoch weer, manne! Geer mòtj d'r toch waal flink van löste sins g'r Italieje in zeentj gereje. Gelökkig zeentj geer neet van euch sjtök te brènge en bliftj de gooi sjtömming en öt positief geveul biej uch överhièrse. Geer bliftj òndangs alles genete van de sjoeane natuur en de leuke plaetskes wootj g'r doorhaer kòmtj. Soms dènke weer det g'r zelfs vanne raegen geneetj , mer dao zeen w'r nog neet hièlemaol oet 🤔. En tössedoor maaktj g'r lènks en rechs kennis mit luuj van allerlei kòmaaf. Det zörgtj aaf en toe vöör de nuèdige sosjaal kontakte. Weer zeen (alweer 😔) get laat mit oos reaksie, dus es weer dit sjrieve höbtj g'r euch toch van vandaag (de einerlèste alweer!) al drop zitte en liktj g'r mesjien zellefs al op ein aor te droume över det geweljig geveul det geer zeker zòltj veule opkómme es g'r Roeame bènnefietsj. Haopelek is alles good gegange en höbtj g'r nao al die huègtemaeters van vandaag nag genóg enerzjie över vöör de Fienale van mörge. Zitj èm op !!!